2017-10-13

Sanitarny Nadzór Zapobiegawczy

Uzgadnianie zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych w prognozie oddziaływania na środowisko
Organ przedkłada:
- wniosek
- propozycje zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych w prognozie lub przedkłada prognozę
- uchwałę
- mapę poglądową
- w przypadku zmiany planu – czego dotyczy zmiana
Uzgodnienia dokonuje się w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku o wydanie opinii.
Informacje zawarte w prognozie oddziaływania na środowisko powinny być opracowane stosownie do stanu współczesnej wiedzy i metod oceny oraz dostosowane do zawartości i stopnia szczegółowości projektowanego dokumentu oraz etapu przyjęcia tego dokumentu w procesie opracowywania projektów dokumentów powiązanych z tym dokumentem.
Ponadto w prognozie uwzględnia się informacje zawarte w prognozach oddziaływania na środowisko sporządzonych dla innych, przyjętych już, dokumentów powiązanych z projektem dokumentu będącego przedmiotem postępowania.
Należy podkreślić, iż w wyniku ww. uzgodnienia nie może zapaść decyzja o pominięciu któregoś z dwunastu wymienionych w art. 41 ust. 2 UPOŚ punktów, a jedynie decyzja co do zakresu i stopnia szczegółowości informacji określonych w każdym z tych punktów.
W wyniku przeprowadzonego etapu ustalania zakresu zidentyfikowane zostały następujące zagadnienia szczegółowe (oprócz wymagań zawartych w art. 42.2 ustawy POŚ), które należy przeanalizować w prognozie:
- konsekwencje realizacji ustaleń RPO na sieć obszarów chronionych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów Natura 2000,
- ocena możliwości rozwiązania najistotniejszych problemów środowiska w województwie w wyniku podejmowania działań zapisanych w projekcie RPO,
- ocena propozycji wskaźników monitorowania skutków wdrażania ustaleń RPO w kontekście środowiskowym.
 
Opiniowanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
Organ przedkłada:
- projekt uchwały
- prognozę oddziaływania na środowisko
- mapę poglądową
Uzgodnienia dokonuje się w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku o wydanie opinii.
 
Ocena oddziaływania planowanych przedsięwzięć na środowisko
Przedsięwzięcia wymagające oceny
I.
1. Przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wymaga realizacja następujących planowanych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko:
1) planowanego przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko;
2) planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, jeżeli obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko został stwierdzony na podstawie art. 63 ust. 1.
2. Realizacja planowanego przedsięwzięcia innego niż określone w ust. 1 wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000, jeżeli:
1) przedsięwzięcie to może znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000, a nie jest bezpośrednio związane z ochroną tego obszaru lub nie wynika z tej ochrony;
2) obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 został stwierdzony na podstawie art. 96 ust. 1.
II.
1. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach określa środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia.
2. Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych:
1) przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko;
2) przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
W przypadku, gdy przedsięwzięcie nie należy do I ani do II grupy gmina powinna wydać w tym zakresie wyłącznie opinię.
W przypadku, gdy przedsięwzięcie będzie o wielkości trochę poniżej progów ujętych w rozporządzeniu np. 280 miejsc parkingowych (próg od 300) to gmina może przeprowadzić screening (kwalifikację).
Niewydanie przez właściwe organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej opinii, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 2, art. 70 ust. 1 pkt 2, art. 77 ust. 1 pkt 2 i art. 90 ust. 2 pkt 2, odpowiednio w terminie, o którym mowa w art. 64 ust. 4, art. 70 ust. 3, art. 77 ust. 6 i art. 90 ust. 6, traktuje się jako brak zastrzeżeń.
W zaistniałej sytuacji prawnej realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w trybie art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) oraz wymaganych do jej wydania uzgodnień i opinii, w tym z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
W związku z powyższym postępowanie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia jest bezprzedmiotowe.
 
Wydawanie opinii w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – II grupa
Organ załącza:
1) wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
2) miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, jeżeli plan ten został uchwalony, albo informację o jego braku (każdy organ sprawdza zgodność z planem miejscowym)
3) kartę informacyjną przedsięwzięcia (słowniczek art. 3 pkt 5)
- powinna zawierać wszystkie punkty
- nie można wpisać „nie dotyczy” lecz napisać uzasadnienie dlaczego nie ma informacji do punktu
Opis wariantów, w tym:
a) wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego
b) wariantu najkorzystniejszego dla środowiska wraz z uzasadnieniem ich wyboru
* inwestor może założyć od razu najkorzystniejszy dla środowiska wariant
* trzeba napisać dlaczego nie ma 3 wariantów, a są 2
* gdy jest uchwalony miejscowy plan to nie trzeba wariantować bo te miejsce było już analizowane pod kątem środowiska
* przebudowa drogi (istnieje – spełnia funkcje bo jest właściwa na swoim miejscu) – uzyskujemy efekt ekologiczny poprzez:
- poprawę gospodarki  ściekowej
- zmniejszenie emisji spalin do środowiska poprzez poprawę nawierzchni
- zmniejszy się hałas – zastosowane zostaną ekrany akustyczne
4) mapy powinny być aktualne z zaznaczonym terenem oddziaływania.
 
Określanie zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (I grupa)
Przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko – I grupa, oprócz:
- dróg,
- linii kolejowych,
- napowietrznych linii elektroenergetycznych,
- instalacji do przesyłu ropy naftowej, produktów naftowych, substancji chemicznych lub gazu,
- sztucznych zbiorników wodnych,
- higieny radiacyjnej.
Opiniowanie zakresu raportu
Jeżeli jest przeprowadzana ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach organ właściwy do wydania tej decyzji zasięga opinii organu, o którym mowa w art. 78, w przypadku przedsięwzięć wymagających decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1-3 i pkt 10-13.
Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien zawierać zagadnienia wymienione w art. 66 ust. 1.
Organ, określając zakres raportu, może – kierując się usytuowaniem, charakterem i skalą oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko:
1) odstąpić od wymagań co do zawartości raportu, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 4 (opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia), 13 (przedstawienie zagadnień w formie graficznej), 15 (analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem) i 16 (przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego budowy i eksploatacji lub użytkowania, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru); nie dotyczy to dróg publicznych oraz linii kolejowych – będących przedsięwzięciami mogącymi zawsze znacząco oddziaływać na środowisko;
2) wskazać:
a) rodzaje wariantów alternatywnych wymagających zbadania,
b) rodzaje oddziaływań oraz elementy środowiska wymagające szczegółowej analizy,
c) zakres i metody badań.
    
Ponowne przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko
1. Ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 i 10, przeprowadza się także:
1) na wniosek podmiotu planującego podjęcie realizacji przedsięwzięcia, złożony do organu właściwego do wydania decyzji;
2) jeżeli organ właściwy do wydania decyzji stwierdzi, że we wniosku o wydanie decyzji zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, podmiot planujący podjęcie realizacji przedsięwzięcia przedkłada, wraz z wnioskiem o przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Stosuje się odpowiednio przepisy art. 69 i 70 (zakres raportu).
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, organ właściwy do wydania decyzji stwierdza, w drodze postanowienia, obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, określając jednocześnie zakres raportu; na postanowienie to przysługuje zażalenie.
4. Po otrzymaniu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko organ właściwy do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 i 10, występuje do regionalnego dyrektora ochrony środowiska z wnioskiem o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia.
5. Organ występujący o uzgodnienie przedkłada:
1) wniosek o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 i 10;
2) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach;
3) raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
 
Wydawanie decyzji w sprawie zgodności wykonania obiektu zgodnie z projektem budowlanym
Inwestor w stosunku do którego nałożono obowiązek uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego jest obowiązany zawiadomić zgodnie  z art. 56 ust. 1 Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Tj. z 2006 r. DZ.U. nr 156 poz. 1118 z póź. m) organ Państwowej Inspekcji Sanitarnej o zakończeniu budowy obiektu budowlanego i zamiarze przystąpienia do użytkowania.
PPIS w ciągu 14 od wpłynięcia wniosku dokonuje kontroli obiektu i wydaje decyzję o zgodności wykonania z projektem budowlanym, bądź nie zajmuje stanowiska co jest równoznaczne z brakiem sprzeciwu ze strony Inspekcji sanitarnej.
 
Kontrola obiektów będących w trakcie realizacji
Kontrole obiektów będących w trakcie realizacji przeprowadzane są przez Inspekcję Sanitarną w celu sprawdzenia zgodności budowanych obiektów z wymaganiami higienicznymi i zdrowotnymi określonymi w obowiązujących przepisach. Kontrola może być dokonana na wniosek inwestora bądź z urzędu.
 
Wydawanie opinii o dostosowaniu pomieszczeń do prowadzenia konfekcjonowania lub obrotu środkami ochrony roślin
Zainteresowany przedsiębiorca przed podjęciem działalności gospodarczej polegającej na konfekcjonowaniu lub obrocie środkami ochrony roślin składa pisemny wniosek do właściwego PPIS, celem uzyskania zaświadczenia stwierdzającego, że obiekty budowlane i urządzenia techniczne przeznaczone do wykonania działalności objętej wnioskiem spełniają wymagania określone w przepisach sanitarnych.
Po dokonaniu kontroli obiektu i stwierdzeniu zgodności jego wykonania z projektem budowlano-technologicznym i i przepisami sanitarno-higienicznymi, PPIS wydaje w ciągu 7 dni właściwe zaświadczenie i obciąża inwestora opłatą za kontrolę.
 
Wydawanie opinii sanitarnych stwierdzających spełnienie warunków sanitarno- higienicznych w zakładach opieki zdrowotnej
W  celu uzyskania opinii inwestor składa pisemny wniosek właściwemu PPIS celem uzyskania postanowienia o spełnieniu wymagań fachowych i sanitarnych jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej z dokładnym wskazaniem miejsca prowadzonej działalności oraz planowanego zakresu i programu usług.
W przypadku lokalu nowo wybudowanego lub zmiany sposobu użytkowania 9adaptacja lub modernizacja) na zakład opieki zdrowotnej do wniosku należy dołączyć:
- dokumentacje projektową
- decyzje pozwolenia na budowę,
- decyzje pozwolenia na użytkowanie.
Po dokonaniu kontroli obiektu PPIS wydaje w ciągu 14 dni od wpłynięcia wniosku właściwe postanowienie i obciąża inwestora opłatą za kontrolę zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..