2017-10-13

Nadzór sanitarny

Uzgadnianie zakresu   i   stopnia szczegółowości   informacji wymaganych   w   prognozie   oddziaływania na   środowisko

Postępowanie prowadzi i informacji udziela

Samodzielne stanowisko pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego

Pok. Nr 1

tel. (085) 7119453


Organ przedkłada:

-    wniosek

-    propozycje zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych w prognozie lub przedkłada prognozę

-    uchwałę

-    mapę poglądową

-    w przypadku zmiany planu – czego dotyczy zmiana

Uzgodnienia dokonuje się w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku o wydanie opinii.

Informacje zawarte w prognozie oddziaływania na środowisko powinny być opracowane stosownie do stanu współczesnej wiedzy i metod oceny oraz dostosowane do zawartości i stopnia szczegółowości projektowanego dokumentu oraz etapu przyjęcia tego dokumentu w procesie opracowywania projektów dokumentów powiązanych z tym dokumentem.

            Ponadto w prognozie uwzględnia się informacje zawarte w prognozach oddziaływania na środowisko sporządzonych dla innych, przyjętych już, dokumentów powiązanych z projektem dokumentu będącego przedmiotem postępowania.

Należy podkreślić, iż w wyniku ww. uzgodnienia nie może zapaść decyzja o pominięciu któregoś z dwunastu wymienionych w art. 41 ust. 2 UPOŚ punktów, a jedynie decyzja co do zakresu i stopnia szczegółowości informacji określonych w każdym z tych punktów.

W wyniku przeprowadzonego etapu ustalania zakresu zidentyfikowane zostały następujące zagadnienia szczegółowe (oprócz wymagań zawartych w art. 42.2 ustawy POŚ), które należy przeanalizować w prognozie:

-    konsekwencje realizacji ustaleń RPO na sieć obszarów chronionych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów Natura 2000,

-    ocena możliwości rozwiązania najistotniejszych problemów środowiska w województwie w wyniku podejmowania działań zapisanych w projekcie RPO,

-    ocena propozycji wskaźników monitorowania skutków wdrażania ustaleń RPO w kontekście środowiskowym.

 
 
        Opiniowanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego

Postępowanie prowadzi i informacji udziela

Samodzielne stanowisko pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego

Pok. Nr 1

tel. (084 7119453


Organ przedkłada:

-    projekt uchwały

-    prognozę oddziaływania na środowisko

-    mapę poglądową


            Uzgodnienia dokonuje się w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku o wydanie opinii.

 

Ocena oddziaływania planowanych przedsięwzięć na środowisko

Postępowanie prowadzi i informacji udziela

Samodzielne stanowisko pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego

Pok. Nr 1

tel. (085) 7119453

 

Przedsięwzięcia wymagające oceny

 

I.

1. Przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wymaga realizacja następujących planowanych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko:

1) planowanego przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko;

2) planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, jeżeli obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko został stwierdzony na podstawie art. 63 ust. 1.

2. Realizacja planowanego przedsięwzięcia innego niż określone w ust. 1 wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000, jeżeli:

1) przedsięwzięcie to może znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000, a nie jest bezpośrednio związane z ochroną tego obszaru lub nie wynika z tej ochrony;

2) obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 został stwierdzony na podstawie art. 96 ust. 1.

 

II.

1. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach określa środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia.

2. Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych:

1) przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko;

2) przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

            W przypadku, gdy przedsięwzięcie nie należy do I ani do II grupy gmina powinna wydać w tym zakresie wyłącznie opinię.

            W przypadku, gdy przedsięwzięcie będzie o wielkości trochę poniżej progów ujętych w rozporządzeniu np. 280 miejsc parkingowych (próg od 300) to gmina może przeprowadzić screening (kwalifikację).

             Niewydanie przez właściwe organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej opinii, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 2, art. 70 ust. 1 pkt 2, art. 77 ust. 1 pkt 2 i art. 90 ust. 2 pkt 2, odpowiednio w terminie, o którym mowa w art. 64 ust. 4, art. 70 ust. 3, art. 77 ust. 6 i art. 90 ust. 6, traktuje się jako brak zastrzeżeń.

            W zaistniałej sytuacji prawnej realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w trybie art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) oraz wymaganych do jej wydania uzgodnień i opinii, w tym z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

            W związku z powyższym postępowanie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia jest bezprzedmiotowe.



Wydawanie opinii w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – II grupa

Postępowanie prowadzi i informacji udziela

Samodzielne stanowisko pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego

Pok. Nr 1

tel. (085) 7119453

 

Organ załącza:

1) wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

2) miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, jeżeli plan ten został uchwalony, albo informację o jego braku (każdy organ sprawdza zgodność z planem miejscowym)

3) kartę informacyjną przedsięwzięcia (słowniczek art. 3 pkt 5)

- powinna zawierać wszystkie punkty

- nie można wpisać „nie dotyczy” lecz napisać uzasadnienie dlaczego nie ma informacji do punktu

 

Opis wariantów, w tym:

a) wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego

b) wariantu najkorzystniejszego dla środowiska wraz z uzasadnieniem ich wyboru

* inwestor może założyć od razu najkorzystniejszy dla środowiska wariant

* trzeba napisać dlaczego nie ma 3 wariantów, a są 2

* gdy jest uchwalony miejscowy plan to nie trzeba wariantować bo te miejsce było już analizowane pod kątem środowiska

* przebudowa drogi (istnieje – spełnia funkcje bo jest właściwa na swoim miejscu) – uzyskujemy efekt ekologiczny poprzez:

- poprawę gospodarki  ściekowej

- zmniejszenie emisji spalin do środowiska poprzez poprawę nawierzchni

- zmniejszy się hałas – zastosowane zostaną ekrany akustyczne

 

4) mapy powinny być aktualne z zaznaczonym terenem oddziaływania.

    

Określanie zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (I grupa)

Postępowanie prowadzi i informacji udziela

Samodzielne stanowisko pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego

Pok. Nr 1

tel. (085) 7119453

 

Przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko – I grupa, oprócz:

-      dróg,

-      linii kolejowych,

-      napowietrznych linii elektroenergetycznych,

-      instalacji do przesyłu ropy naftowej, produktów naftowych, substancji chemicznych lub gazu,

-      sztucznych zbiorników wodnych,

-      higieny radiacyjnej.

 

Opiniowanie zakresu raportu

            Jeżeli jest przeprowadzana ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach organ właściwy do wydania tej decyzji zasięga opinii organu, o którym mowa w art. 78, w przypadku przedsięwzięć wymagających decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1-3 i pkt 10-13.
 
Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien zawierać zagadnienia wymienione w art. 66 ust. 1.

              Organ, określając zakres raportu, może – kierując się usytuowaniem, charakterem i skalą oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko:

1) odstąpić od wymagań co do zawartości raportu, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 4 (opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia), 13 (przedstawienie zagadnień w formie graficznej), 15 (analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem) i 16 (przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego budowy i eksploatacji lub użytkowania, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru); nie dotyczy to dróg publicznych oraz linii kolejowych – będących przedsięwzięciami mogącymi zawsze znacząco oddziaływać na środowisko;

2) wskazać:

            a) rodzaje wariantów alternatywnych wymagających zbadania,

            b) rodzaje oddziaływań oraz elementy środowiska wymagające szczegółowej analizy,

            c) zakres i metody badań.


    
Ponowne przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko

Postępowanie prowadzi i informacji udziela

Samodzielne stanowisko pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego

Pok. Nr 1

tel. (085) 7119453

 

1. Ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 i 10, przeprowadza się także:

      1) na wniosek podmiotu planującego podjęcie realizacji przedsięwzięcia, złożony do organu właściwego do wydania decyzji;

      2) jeżeli organ właściwy do wydania decyzji stwierdzi, że we wniosku o wydanie decyzji zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, podmiot planujący podjęcie realizacji przedsięwzięcia przedkłada, wraz z wnioskiem o przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Stosuje się odpowiednio przepisy art. 69 i 70 (zakres raportu).

3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, organ właściwy do wydania decyzji stwierdza, w drodze postanowienia, obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, określając jednocześnie zakres raportu; na postanowienie to przysługuje zażalenie.

4. Po otrzymaniu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko organ właściwy do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 i 10, występuje do regionalnego dyrektora ochrony środowiska z wnioskiem o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia.

5. Organ występujący o uzgodnienie przedkłada:

       1) wniosek o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 i 10;

       2) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach;

       3) raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

 

Wydawanie decyzji w sprawie zgodności wykonania obiektu zgodnie z projektem budowlanym

Postępowanie prowadzi i informacji udziela

Samodzielne stanowisko pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego

Pok. Nr 1

tel. (085) 7119453
 

Inwestor w stosunku do którego nałożono obowiązek uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego jest obowiązany zawiadomić zgodnie  z art. 56 ust. 1 Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Tj. z 2006 r. DZ.U. nr 156 poz. 1118 z póź. m) organ Państwowej Inspekcji Sanitarnej o zakończeniu budowy obiektu budowlanego i zamiarze przystąpienia do użytkowania.

PPIS w ciągu 14 od wpłynięcia wniosku dokonuje kontroli obiektu i wydaje decyzję o zgodności wykonania z projektem budowlanym, bądź nie zajmuje stanowiska co jest równoznaczne z brakiem sprzeciwu ze strony Inspekcji sanitarnej.

  
 
Kontrola obiektów będących w trakcie realizacji

Postępowanie prowadzi i informacji udziela

Samodzielne stanowisko pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego

Pok. Nr 1

tel. (085) 7119453

  
Kontrole obiektów będących w trakcie realizacji przeprowadzane są przez Inspekcję Sanitarną w celu sprawdzenia zgodności budowanych obiektów z wymaganiami higienicznymi i zdrowotnymi określonymi w obowiązujących przepisach. Kontrola może być dokonana na wniosek inwestora bądź z urzędu.

    

Wydawanie opinii o dostosowaniu pomieszczeń do prowadzenia konfekcjonowania lub obrotu środkami ochrony roślin

Postępowanie prowadzi i informacji udziela

Samodzielne stanowisko pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego

Pok. Nr 1

tel. (085) 7119453

 
Zainteresowany przedsiębiorca przed podjęciem działalności gospodarczej polegającej na konfekcjonowaniu lub obrocie środkami ochrony roślin składa pisemny wniosek do właściwego PPIS, celem uzyskania zaświadczenia stwierdzającego, że obiekty budowlane i urządzenia techniczne przeznaczone do wykonania działalności objętej wnioskiem spełniają wymagania określone w przepisach sanitarnych.

    Po dokonaniu kontroli obiektu i stwierdzeniu zgodności jego wykonania z projektem budowlano-technologicznym i i przepisami sanitarno-higienicznymi, PPIS wydaje w ciągu 7 dni właściwe zaświadczenie i obciąża inwestora opłatą za kontrolę.

   

Wydawanie opinii sanitarnych stwierdzających spełnienie warunków sanitarno- higienicznych w zakładach opieki zdrowotnej

Postępowanie prowadzi i informacji udziela

Samodzielne stanowisko pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego

Pok. Nr 1

tel. (085) 7119453
 

W  celu uzyskania opinii inwestor składa pisemny wniosek właściwemu PPIS celem uzyskania postanowienia o spełnieniu wymagań fachowych i sanitarnych jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej z dokładnym wskazaniem miejsca prowadzonej działalności oraz planowanego zakresu i programu usług.

W przypadku lokalu nowo wybudowanego lub zmiany sposobu użytkowania 9adaptacja lub modernizacja) na zakład opieki zdrowotnej do wniosku należy dołączyć:

- dokumentacje projektową

- decyzje pozwolenia na budowę,

- decyzje pozwolenia na użytkowanie.

 
Po dokonaniu kontroli obiektu PPIS wydaje w ciągu 14 dni od wpłynięcia wniosku właściwe postanowienie i obciąża inwestora opłatą za kontrolę zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Przeczytaj, jak przetwarzamy Twoje dane

Tożsamość administratora

Administratorem danych jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27.

Dane kontaktowe administratora

Z administratorem można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora.

Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych

Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.

Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania

Pani / Pana dane będą przetwarzane w celu realizacji obowiązku prawnego o którym mowa w art. 9 ust. 4 pkt 3) oraz art. 9 ust. 4 a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.

Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych

Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratora tj. Centralnemu Ośrodkowi Informatyki.

Okres przechowywania danych

Dane będą przetwarzane przez okres niezbędny do utrzymania Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej.

Prawa podmiotów danych

Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej.

Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego

Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani / Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.
Biuro Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO)
Adres: Stawki 2, 00-193 Warszawa
Telefon: 22 860 70 86

Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych

Podanie przez Panią/Pana danych osobowych niezbędne, do stworzenia stron Biuletynu Informacji Publicznej, o których mowa w ust. 2, oraz przetwarzania informacji publicznych, w tym ich przeszukiwania według kryteriów przedmiotowych i podmiotowych.




Zapoznałem się